postnl

De Koninklijke Postnl

30 maart 2022

Postnl is een van de weinige bedrijven in Nederland die zichzelf Koninklijk mogen noemen. Mijn verhaal begint op 10 januari 2022 en er is niets koninklijks aan.


Op 10 januari 2022 stuurde ik een pakket naar een vriend in Frankrijk. Inhoud van het pakket een 5Tb harddisk ter waarde van rond de 100 euro en met 3.5Tb aan data. We doen dat regelmatig en paketten komen ook altijd gewoon aan. Het pakket was aangetekend en ook verzekerd voor 100 euro.


Op 24 januari is het pakket nog steeds niet aangekomen en op de tracking valt te lezen : adres onbekend en verder gebeurd er niets. Het is tijd om contact op te nemen met postnl. Het contact gaat via messenger.


1. Het pakket werd vanuit Frankrijk teruggestuurd naar Nederland, dat ging vrij vlotjes en aangezien mijn adres (zoals het hoort) op de achterkant van het pakket stond verwachtte ik de retourzending terug binnen een paar dagen. Niets was minder waar.


2. Een week ging voorbij, het is inmiddels 7 februari en mijn dure harddisk nog steeds niet terug. Weer contact opgenomen. Ik krijg het volgende vebluffende antwoord:


Ik zie het inderdaad Ed. Het pakket is nog onderweg. Helaas kunnen we voor nu niets doen. De retourtermijn binnen Europa betreft 6 weken (vanaf de retourscan). Het kan dus even duren voor je het pakket daadwerkelijk retour ontvangt. Ik wil je voor nu vragen het af te wachten. Groetjes


Zes weken voor een retour afzender handeling? Dat klinkt verre van koninklijk. Maar ik dacht nog, dat zal wel mee vallen in de praktijk. Mispoes en dat bleek al gauw want de dag erna (8 februari) kreeg dit te horen:


Hi. We are sorry to hear that your package has not been delivered and that it has been returned! Since no sender details are known, your package will end up at the depot in Nieuwegein. Here we are allowed by the judge to open the package in order to be able to trace the destination or origin of the package. In this way we hope to be able to return the shipment in the correct way. Hoping to have informed you sufficiently with this. Regards,


Heh? Pakket openmaken? Waarom?, gewoon retour afzender!


3. Dit wordt een te lang verhaal, in de notedop verder, zeven weken ben ik op messenger aan het lijntje gehouden, ik moest 2 x de inhoud van het pakket beschrijven, kreeg ook doodleuk te horen dat er geen afzender op het pakket stond. Ik was het zat en nadat bovengenoemde 6 weken verlopen waren gezegd dat ik aanspraak maak op het verzekerd bedrag te betalen door postnl.


4. Plots veranderde alles, mij werd beloofd dat het pakket binnen enkele dagen bezorgd zou worden en postnl maakte waar waarop het bedrijf op gebaseerd is, een snelle bezorging. Het kon dus wel ineens. Maar uiteindelijk werd het geen Hollywood einde, mijn pakket werd bezorgd en toen kwam de afknapper, leeg, geen harddisk, foetsie, gejat ergens in Frankrijk of Nederland.


5. De diefstal gemeld op messenger en ik kreeg te horen me te melden in de email waar de zaak dan afgehandeld zou worden. Zo gezegd zo gedaan. Hieronder de email waar ik tot op heden na 12 dagen (ondanks een reminder van 7 dagen geleden) nog geen teken van leven op heb ontvangen.


6. Dan maar viraal als laatste redmiddel.


Maart 18, 2022

To : Onderzoek Buitenland <....@postnl.nl>

From : Ed Schroder <....@home.nl>

Subject :  Navraag zending met Barcode: 3SKAAG6818409, referentienr. 16628659 [ ref:_00Dw0CncL._5006M1xm6QP:ref ]


Hallo,

Vandaag om 12:30 is mijn pakket dan eindelijk na 7 weken aangekomen. En wat blijkt, mijn dure harddisk met 3.5Tb belangrijke data is weg, gejat ergens in Nederland of Frankrijk.

Hoe nu verder?

Pakket was aangetekend en dus verzekerd tot 100 euro, het lijkt mij het beste dat postnl het bedrag (100 euro) overmaakt op mijn rekening.

Ik voeg wat foto's toe die ik geupload heb op mijn website.

http://rebel13.nl/hd-empty.jpg
http://rebel13.nl/verpakking.jpg
http://rebel13.nl/achterkant.jpg
http://rebel13.nl/postnl.gif

Er moeten wat dingen van mijn hart.

1. Zeven weken ben ik aan het lijntje gehouden op messenger, pas toen ik druk zette om over te gaan tot de verzekerde waarde werd er vaart achter gezet.

2. U kunt op messenger lezen dat mij minimaal 2 keer gevraagd is om het paket en inhoud te beschrijven. Dat het opengemaakt zou worden ter verificatie hetgeen dus ook gebeurd is. Hoe kan het zo zijn dat U niet gemeld heeft dat er helemaal geen harddisk in zat? En mij gewoon het lege pakket terugstuurd? Ik vind dat ongehoord.

3. Ik heb diverse malen aangegeven dat mijn (retour) adres op de achterkant van de enveloppe staat. M.a.w. wat is het probleem? Maar nog recentelijk werd dit door postnl ontkend. Wel, zie het derde plaatje, het staat er wel degelijk. Maar iemand (de dief wellicht?) heeft er ducktape overheen geplakt.

4. Adres zogenaamd onbekend, dat is onzin, ik heb meer verzonden naar dat adres in Frankrijk en dat komt gewoon aan.

Al in al, het is een treurig verhaal, restituatie van het verzekerd bedrag + de porto kosten a 15,50 (zie 4e plaatje) lijkt me het enige goede antwoord op deze mail.

Groet,

Ed Schröder